“Ervaar de ruimte om je patiënt goed te verwijzen”
Hoe kun je welzijnsinterventies inzetten om de (positieve) gezondheid van patiënten te verbeteren en het beroep op de huisartspraktijk te verminderen? Dat is waar het om draait in deze module.
De huisarts kan als generalist veel betekenen voor de patiënt, maar moet ook de ruimte ervaren om de patiënt te verwijzen naar welzijn, paramedici, zelfzorg ondersteuning en bruikbare informatie. Met Persoonsgerichte Zorg verwijs je steeds vaker naar informatie, zelfzorg ondersteuning of andere professionals in de eerste lijn, tweede lijn en het sociale domein.
Is Persoonsgerichte Zorg nou nieuw of niet? Dat vroegen we Hans Rutten, oud-huisarts in Nuenen en nog actief als Kaderarts GGZ en huisarts van GGZ Oost. “Dat is een goede en terechte vraag. Het antwoord is naar mijn idee ja en nee. Naar mijn idee hebben zorgverleners altijd al patiëntgericht gewerkt. Met Persoonsgerichte Zorg zet je nog wat stappen extra en werk je vanuit zes domeinen met een 3D-bril. Je kijkt dus op een andere manier naar patiënten. Je gaat meer de dialoog aan en onderzoekt samen met je patiënt de vraag achter zijn vraag. Je gaat van healen naar dealen en van cure naar care. Dat vraagt om een andere taal en de wil om echt te luisteren naar het verhaal van een patiënt.”
Lees hier het complete interview dat we hadden met Hans Rutten.
Patiënt: “Een ziekte overkomt je. Als je een diagnose krijgt, kan dit je overvallen. Voorheen legde een zorgverlener dan tijdens hetzelfde consult uit wat ‘we’ gaan doen. Met Persoonsgerichte Zorg komt er meer ruimte en aandacht voor het proces dat een patiënt doormaakt na de diagnose. In feite moet je je leven opnieuw inrichten en jezelf opnieuw uitvinden. Het is goed dat een zorgverlener zich daarvan bewust is en daar in kan bijdragen.”
Huisartsen zijn nog wel eens bang dat dit betekent dat zij zich te veel met zaken buiten het medische domein bezig moeten houden. Gelukkig is samenwerking met het sociaal domein al op veel plekken aanwezig. Maar hoe doe je dat voor specifieke thema’s die spelen bij de populatie van jouw praktijk? Zoals financiële problemen, participatie en lage gezondheidsvaardigheden? Op basis van ‘good practices’ zoals Welzijn op recept kijk je met het team in jouw praktijk en vertegenwoordigers van het wijknetwerk naar kansen en mogelijkheden voor een betere samenwerking.
Uit gesprekken met zorgverleners en patiënten blijkt dat vooral een andere begeleiding aan het begin belangrijk is. In deze eerst periode, net voor of net na de diagnosestelling, neemt de patiënt in de ideale situatie de regie. Of – beter nog – houdt hij de regie, in plaats van deze af te staan omdat hij ‘in zorg’ gaat. Daarvoor is het in ieder geval belangrijk dat je als zorgverlener rekening houdt met de leercurve en -behoefte, de motivatie en de mogelijkheden van iedere patiënt.
Denk groter en bedenk dat jullie niet alles alleen hoeven en kunnen invullen met en voor je patiënten. Bedenk dat er volop nieuwe mogelijkheden zijn waar jullie naar kunnen verwijzen binnen het brede netwerk.
Klik hier om de inspiratiesheet over Welzijn op recept te downloaden.
Anke van Hout: a.vanhout@pozob.nl / 06-46200138
Jolanda Cornelis: j.cornelis@pozob.nl / 06-52005967
Nathalie Gauthier: n.gauthier@pozob.nl / 06-10963764
Nieuws, events, zorginnovaties, zorgprogramma’s en meer.
Heb je een vraag of verzoek voor informatie, publicaties of logo’s?