“Het is belangrijk dat zorgverleners altijd de patiënt voor ogen houden”
Hoe kun je Positieve Gezondheid en Persoonsgerichte Zorg in je consult toepassen en hoe werk je persoonsgericht met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden? Dat is waar het om draait in deze module.
Met meer Persoonsgerichte zorg verandert de samenwerking met je patiënt. Je zet als zorgverlener in op ‘zorgen dat’ in plaats van ‘zorgen voor’. In feite breng je een veranderproces op gang bij je patiënt om te komen tot autonomie, zelfzorg en positieve gezondheid. Dat vraagt om maatwerk. Je zoekt steeds de balans tussen richtlijnen, de deskundigheid en ervaring van jou als zorgverlener en de inbreng van je patiënt als expert van zijn eigen leven. Protocollen en richtlijnen zijn niet meer leidend, maar ondersteunend. Jullie bepalen samen de agenda die gericht is op de behoefte en het welbevinden van je patiënt. Als professional coach je, geef je informatie, bewaak je het proces, houd je zicht op gezondheidsrisico’s en stel je behandelingen voor die nodig zijn om complicaties te voorkomen.
Persoonsgerichte Zorg biedt volop kansen voor patiënten. Johanneke van Empel en Antoinet Henselmans, allebei actief voor de Cliëntenraad van PoZoB, leggen uit waarom ze enthousiast zijn over de gedachte achter het programma Persoonsgerichte Zorg.
Johanneke: “Een ziekte overkomt je. Een chronische ziekte kan erg ingrijpend zijn, zeker wanneer deze van invloed is op alle levensdomeinen. Mij overkwam dat, als bruisende, werkende vrouw, moeder van drie nog jonge kinderen. Een proces van dit ‘verlies’ aangaan, volgde. Belangrijk voor zorgverleners, om aandacht te geven aan dit proces. Dit proces zal voor iedereen anders zijn, dat is juist Persoonsgerichte Zorg.
Antoinet: "Ik merkte dat mijn zorgverleners niet investeerden in mijn verhaal. Ze legden me ook uit waarom: ze waren slechts passanten in mijn ziekteproces. Terwijl het zo belangrijk is dat zorgverleners altijd de patiënt voor ogen houden. Stel mensen vragen! Dan ontdek je dat er veel meer mogelijkheden zijn."
Lees hier het complete interview dat we met hen hadden.
"Persoonsgerichte zorg is heel belangrijk voor me. Het zorgt dat mijn werk leuker wordt. Het is interessant, uitdagend, geeft me nieuwe inzichten, houdt me gemotiveerd en scherp.”
Corine Kroonenburg werkt negen jaar bij gezondheidscentrum Heikant in Veldhoven. Ze heeft zich persoonsgerichte zorg steeds meer eigen gemaakt. Met vallen en opstaan. Steeds meer vindt zij de balans tussen loslaten en vasthouden aan richtlijnen en streefwaarden. Persoonsgericht werken maakt haar baan leuker en uitdagender.
Lees hier meer over haar ervaringen.
Het grote voordeel van deze werkwijze is dat jouw patiënt zich gehoord voelt, doordat je écht naar hem of haar luistert. Zonder oordeel. Hierdoor ontstaat verbinding en vertrouwen en kom je sneller achter de behoefte van je patiënt en bijbehorende drijfveren voor gedragsverandering. Je helpt jouw patiënt zelf zijn doelen te stellen.
Het is belangrijk dat de patiënt gaat voelen en ervaren dat hij of zij expert is van zijn eigen leven. Samen met de zorgverlener maakt hij of zij een agenda en plan hoe hij of zij zich gezonder en gelukkiger kan gaan voelen. Een proces waarbij de zorgverlener de patiënt coacht, stimuleert en uitdaagt om hier uiteindelijk invulling te gaan geven. Vaak doet de patiënt dit in samenwerking met anderen.
Maak tijd vrij om te leren in de praktijk: voor intervisie, overleg of coaching on the job. Betrek je patiënt bij het consult. Nodig patiënten uit om het gesprek voor te bereiden of te reflecteren op hoe het gesprek persoonsgerichter kan.
Praktijkondersteuner Corine Kroonenburg: “Persoonsgerichte Zorg was in het begin spannend en nieuw. Ik heb echt geleerd onbevooroordeeld het gesprek te voeren met de patiënt. Zo ontstaat er meer ruimte bij de patiënt om zijn of haar verhaal te doen. Het opent bij iemand andere deuren en het levert dus ook andere gesprekken op. Dit moet je durven. Je hebt lef nodig om hiermee te experimenteren.”
Kies of ontwikkel zelf een consultmodel waarmee je aan de slag gaat. Wij bieden je alvast keuze uit drie onderstaande trainingen:
Anke van Hout: a.vanhout@pozob.nl / 06-46200138
Jolanda Cornelis: j.cornelis@pozob.nl / 06-52005967
Nathalie Gauthier: n.gauthier@pozob.nl / 06-10963764
Nieuws, events, zorginnovaties, zorgprogramma’s en meer.
Heb je een vraag of verzoek voor informatie, publicaties of logo’s?