“Doe de juiste dingen goed en maak het verschil voor mensen”
Hoe organiseer je de randvoorwaarden van je werk zo optimaal mogelijk, zodat je alleen energie stopt in activiteiten die waarde toevoegen voor de patiënt? Dat is waar het om draait in deze module.
Ervaringen leren dat meer persoonsgericht werken meer maatwerk vraagt. Als een praktijk kampt met werkdruk, maakt dat het moeilijker om te realiseren. Wat is er nodig om aan de eisen die aan een praktijk gesteld worden het hoofd te kunnen bieden? Lean werken kan je op langere termijn helpen om nu en in de toekomst oplossingen te vinden voor de hoge eisen die aan een praktijk worden gesteld.
Huisarts Ulrich Schultz is betrokken bij de module Rust in de eerstelijn binnen het programma Persoonsgerichte Zorg van PoZoB. “Als huisarts wilde ik graag de randvoorwaarden in onze praktijk zo goed organiseren dat we onze energie konden stoppen in activiteiten die van toegevoegde waarde zijn voor onze patiënten. Dat leverde ons zoveel op. Ik had er zo’n plezier in dat ik nu mijn kennis en ervaring graag inzet voor andere huisartspraktijken en de teams met zorgverleners die daar werken.”
Lees hier het complete interview dat we met hem hadden.
Download hier de inspiratiesheet over Rust in de eerstelijn.
'Door Lean te werken kunnen wij zoveel mogelijk tijd besteden aan ons primaire proces: patiëntenzorg.' (Stijn van Kerkhoven, huisarts)
'Of we nog terug willen naar onze oude manier van werken? Nee, nooit!' (Geert Oerlemans, huisarts)
'Het beter organiseren en plannen van de agenda heeft zowel voor de huisartsen als voor de assistentes veel tijd en efficiëntie opgeleverd.' (Rolf van den Bogaerde, huisarts)
Door Lean te werken krijgen alle medewerkers in een praktijk meer grip op hun dagelijkse processen. Het grote voordeel daarbij is, dat als eisen aan hun werk veranderen, zij eenvoudiger kunnen bijsturen. Daarnaast verlopen basisprocessen in een praktijk optimaal, waardoor het team een innovatie makkelijker kan implementeren. Het rendement van de innovatie wordt hierdoor groter. Ook voor patiënten heeft het veel voordelen: er heerst rust in de praktijk, de bereikbaarheid van de praktijk en de beschikbaarheid van de medewerkers verbetert.
Natuurlijk, als dingen binnen een huisartsenpraktijk anders worden georganiseerd, is dat even wennen voor patiënten. Als je daarover duidelijk en transparant communiceert met patiënten, dan vraagt het enkel aanpassingsvermogen van patiënten. En benut het ook de kracht en denkvermogen van patiënten om zaken beter te organiseren. Er zijn altijd patiënten die graag met jullie meedenken om processen te verbeteren.
Commitment: alle medewerkers in een praktijk moeten bereid zijn naar hun eigen routines te kijken en bereid zijn te veranderen. Het ervaren en erkennen van knelpunten is een vereiste om anders naar praktijkprocessen te kijken. De investering in tijd en geld verdient zich binnen een jaar in veelvoud terug.
'De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om niet alleen een incident op te lossen, maar ook na te denken over een structurele verbetering: brandjes voorkomen i.p.v. iedere keer brandjes blussen.'( Ingrid Hummelen - huisarts)
'Voorop staat dat bij toerbeurt alle medewerkers worden betrokken, zodat de input en expertise vanuit alle disciplines kunnen worden gebruikt in het uitwerken van nieuwe, of verbeteren van bestaande processen. Zo dragen alle medewerkers dan ook een eigen verantwoordelijkheid, zowel waar het de organisatie van de werkwijze betreft, als de uitvoering.' (Christel Roos - manager)
Lean introductie workshop
Het implementeren van het Lean werken begint met een Lean introductie workshop voor alle medewerkers in je praktijk. Deze workshop duurt 4 uur en is voor 4 uur geaccrediteerd. Deze workshop wordt overdag, ’s avonds of in het weekend georganiseerd.
Lean fundering (5S)
Je gaat zelf aan de slag met het leggen van de Lean fundering (5S). De meeste praktijken vinden begeleiding hierbij wenselijk. De tijdsinvestering is 3 dagen (4x2 uur per dag), verdeeld over 3 maanden. De begeleiding is geaccrediteerd voor 6 uur. Effecten worden gemeten met het 5S communicatiebord.
Waardestroom analyse
Door te 5S-en worden al veel knelpunten opgelost. Complexe knelpunten zullen echter middels een waardestroom analyse in kaart worden gebracht en opgelost. De tijdsinvestering hiervoor is 3x4 uur, voor het ‘Lean team’ binnen de praktijk, verdeeld over 2 maanden en is geaccrediteerd voor 12 uur.
Nieuwe eisen op een Lean manier in een praktijk implementeren
Het uiteindelijke resultaat van Lean werken is dat praktijken nieuwe eisen, die worden gesteld door de zorggroep, overheid, e.a., meteen op een Lean manier in de praktijkorganisatie implementeren.
'Of we nog terug willen naar onze oude manier van werken? Nee, nooit!' (Geert Oerlemans, huisarts)
Je wordt ondersteund door Lean in de 1e lijn van Ulrich Schultz en zijn collega's Margareth Heuveling (Lean specialist) en Selly van Roosmalen (praktijkondersteuner somatiek).
Klik hier voor de presentatie van Ulrich Schultz over rust in de eerstelijn, gepresenteerd tijdens de PoZoB Academy.
Of kijk eens op www.L-1-L.nl.
Neem voor meer informatie contact op met je relatiemanager:
Anke van Hout: a.vanhout@pozob.nl / 06-46200138
Jolanda Cornelis: j.cornelis@pozob.nl / 06-52005967
Nathalie Gauthier: n.gauthier@pozob.nl / 06-10963764
Nieuws, events, zorginnovaties, zorgprogramma’s en meer.
Heb je een vraag of verzoek voor informatie, publicaties of logo’s?